De vraag ‘Wat betekent het om man te zijn?’ zingt al een flinke tijd rond. Sunny Bergman trapte af met haar documentaire Man Made, Nordin Lasfar maakte voor VPRO Tegenlicht Alfamannen en Margriet van der Linden trok de wereld over voor haar 6-delige docuserie How to be a man?
Zoals met alles in de maatschappij lijkt het pas echt waar als het in reclames terugkomt. Ken je die van Arla al, waarin een man nou juist NIET aan het stereotype voldoet? Of de spraakmakende campagne van een van de stoerste mannenmerken ter wereld, Gilette, waarin de man eindelijk zo divers geportretteerd wordt als hij werkelijk is? Kortom, de man is overal. In al zijn verschijningen. Daar was het ook hoog tijd voor. Want hij is aan zet.
Het is tijd man. Tijd om al die verwachtingen over hoe je als man zou moeten zijn achter je te laten. Al die ideeën of je nou juist stoer of juist zacht moet zijn. Haantje de voorste, of juist een goede luisteraar. Of je nou je kinderen of je carrière op één moet zetten. Al die overtuigingen zitten je uiteindelijk alleen maar in de weg.
Auteurs Jeroen Biegstraaten, Rob van Drunen en Pieter Schop nemen je in hun boek Het is tijd man mee langs het ontstaan van al die ideeën over man-zijn, het effect ervan op belangrijke levenskeuzes, en hoe je je als man los kunt maken van al die beelden – zodat je de man kunt zijn die jij wilt zijn. En zo wordt 2021 Het Jaar van de Man!
Ontmoet de mannen op www.hetistijdman.nl